مقالات مقالات .

مقالات

دیوار سبز چیست؟ انواع دیوار سبز تا هزینه اجرای آن

دیوار سبز یا گرین وال یک ایده جذاب و مناسب برای داشتن فضایی زیبا و دلنشین در منزل می باشد.

Green wall به معنای ایجاد یک فضای سبز بر روی دیوار یا به صورت مستقل است. این ترکیب انگلیسی از دو واژه green به معنای سبز و wall به معنای دیوار تشکیل شده است. دیوار سبز با نام های دیگری مانند دیوار زنده، دیوارپوش سبز و Living wall هم شناخته می شود.

تاریخچه دیوار سبز

امروزه برای زیباسازی نمای ساختمان ها از روش های مختلفی استفاده می کنند. یکی از این روش ها، گرین وال یا دیوارسبز است. استفاده از دیوارسبز در نمای ساختمان باعث می شود تا ساختمان جلوه ای سرزنده پیدا کند.

وقتی که پوششی از گیاهان بر روی نمای ساختمان قرار می گیرند، حس حیات و زندگی را به افراد القا می کنند. مهندسین در طراحی دیوارسبز از گیاهان مختلفی استفاده می کنند. ایران دارای شرایط جغرافیایی متفاوتی است و گیاهان متنوعی در آن رشد می کنند.

اجرای طرح دیوارسبز طرفداران زیادی دارد. این طرح نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایفا می کند. برای مثال دیوار سبز شیراز تاثیر زیادی بر پاکیزگی هوای شهر داشته است. در پیاده سازی این طرح از دو روش طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.

به کار بردن گیاهان در طراحی نمای ساختمان ها علاوه بر زیبایی و پاکیزگی هوای شهرها، تاثیر زیادی بر روحیه مردم دارد. این امر باعث می شود تا مردم کمتر درگیر دغدغه های شهرنشینی شوند و آرامش بیشتری در زندگی خود احساس کنند.


تاثیر دیوارسبز بر زیبایی
امروزه برای زیباسازی پارکینگ های عمومی، ساختمان ها، فروشگاه ها، ایستگاه های وسایط نقلیه عمومی، دیوارهای دو سمت خیابان ها و نیز برای ساختمان پارک ها از دیوارسبز استفاده می کنند. این امر باعث زیبایی بصری در محیط می شود و ظاهر سخت و سرد ساختمان ها را تبدیل به ظاهری سرسبز و زنده می کند. این مسئله تاثیر مثبتی بر روح و روان ساکنان شهرمی گذارد و استرس و اضطراب زندگی را کاهش می دهد. برای مثال اجرای دیوار سبز در مشهد کمک بزرگی به زیبایی چهره شهر نموده است.

وجود این دیوارها در شهرها در زیباسازی چهره شهر تاثیر بسزایی دارد. همچنین می توان از این دیوارها برای پنهان کردن قسمت هایی که فاقد زیبایی هستند، استفاده کرد. برای مثال برای مخفی کردن انبارها، تجهیزات مکانیکی و بخش سرویس می توان از دیوارسبز کمک گرفت.

برای زیباسازی قسمت های داخلی ساختمان هم می توان از گرین وال استفاده کرد. در فضای اتاق می توان از گیاهان گلدار و رنگی استفاده نمود. با توجه به اینکه این سازه عمودی است فضای قابل توجهی را اشغال نمی کند.


انواع دیوار سبز

انواع دیوار سبز عبارتند از:
دیوار سبز مدولار
در دیوار سبز مدولار، از داربست های فلزی استفاده می شود. این داربست ها وزن کمی دارند و جنس آنها از استیل گالوانیزه می باشد. در اجرای این طرح، داربست ها بر روی بنا قرار می گیرند و یا دارای یک سازه ی مستقل هستند. گیاهان بالارونده بر روی داربست ها رشد می کنند. پنل های مشبک سطح وسیعی را پوشش می دهند. این پنل ها به شکل مدولار در کنار هم قرار می گیرند.

دیوار سبز کابلی
در این حالت برای رشد و نگهداری گیاهان رونده از سیستم کابلی استفاده می شود. گیاهانی که در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرند، به سرعت رشد می کنند و شاخ و برگ می دهند. این سیستم دارای تعدادی توپ از جنس فولاد ضد زنگ است که یکسری کابل از آنها عبور می کند. کشش و انقباض این کابل ها باعث شکل گیری یک شبکه منظم می شود که به عنوان تکیه گاه برای گیاهان ایفای نقش می کنند.

دیوار سبز شبکه ای
این نوع از دیوار سبز به شکل شبکه ای سیستمی و سبک است که در آن حائلی از شبکه های فولادی بر روی دیوار یا ساختمان قرار می گیرد. سرعت رشد گیاهان بالارونده بر روی دیوار سبز شبکه ای یا توری، آهسته می باشد. سیستم های شبکه ای به نوعی زیر مجموعه دیوارهای سبز کابلی محسوب می شوند. انعطاف پذیری این سیستم ها بیشتر است و از قابلیت طراحی متنوع تری برخوردارند. در برخی موارد برای زیباسازی نمای دیوار و ساختمان ، سیستم های کابلی و شبکه ای را به صورت تلفیقی به کار می برند.
در سیستم های شبکه ای از گیاهان رونده پوششی استفاده می شود. این گیاهان علاوه بر رشد عمودی دارای رشد افقی سریعی هستند و در مدت زمان کوتاهی شاخ وبرگ آنها تمام فضای دیوار سبز را می پوشاند.

دیوار سبز نمدی پلیمری
در این روش گیاهان بر روی یک سطح عمودی کشت می شوند. در این سیستم یک پارچه نمدی وجود دارد که قابلیت زهکشی مناسبی دارد. این پارچه را به شکل مشخصی تا می کنند و بر روی قاب زیرساخت قرار می دهند. طرز قرارگرفتن این پارچه به گونه ای است که یک یا چند گلدان یا محفظه برای کشت عمودی به طور ردیفی با جیب رو به بالا قرار می گیرد. در ادامه گیاه موردنظر را در غلاف اولیه قرار می دهند و در محفظه ها کشت می کنند.

دیوار سبز هیدروپونیک
یک روش مدرن برای اجرای دیوار سبز در زیباسازی نمای ساختمان می باشد. این روش نسبت به روش های دیگر مزایای بیشتری دارد. در این سیستم خاکی برای رشد گیاه وجود ندارد و گیاه در یک بستر خنثی کاشته می شود. از این روش در شرایط آب و هوایی مختلف می توان استفاده کرد. در دیوار سبز هیدروپونیک می توان از گیاهان متنوعی استفاده کرد. در این روش ریشه گیاه آب، ویتامین و املاح موردنیاز خود را از آب دریافت می کند. گیاه در این سیستم دارای تغذیه یکنواختی است.
در اجرای این طرح، در ابتدا کارشناسان ، نیازغذایی گیاه را اندازه گیری می کنند و سپس این مواد را از طریق آب به بستر خنثی گیاه می رسانند.


مراحل اجرای دیوارسبز

برای اجرای این طرح در اولین قدم باید محل مناسبی را انتخاب نمود. مکان های مختلفی که برای پیاده سازی این طرح مورد توجه قرار می گیرند شامل دیوارهای قدیمی ساختمان ها، دیوارهای کناری و بلند، دیواره های پارکینگ ها، بزرگراه ها و مراکز صنعتی و کارخانه ها، فضای داخلی اماکن عمومی و ساختمان ها و لابی می شوند.

در مرحله دوم باید یک مجری حرفه ای و با سابقه را برای این کار انتخاب کرد. طراحی دیوار سبز یک امر تخصصی می باشد و برای پیاده سازی آن نیاز است که از افراد متخصص در این حوزه کمک گرفته شود. این افراد ضمن اجرای این طرح به شما آموزش های کافی را برای مراقبت از آن می دهند.

در مرحله سوم، نوع و سیستم ساخت دیوار سبز تعیین می شود. افراد با توجه به بودجه ، نوع مصالح و مکان انتخابی خود اقدام به انتخاب نوع و سیستم ساخت دیوارسبز می کنند. آنها می توانند از نوع پنل های مدولار یا گیاهان بالارونده برای نمای سبز ساختمان خود استفاده نمایند. با توجه به امکانات محل موردنظر می توان از یکی از این سیستم ها یا تلفیقی از آنها استفاده کرد.

در مرحله چهارم برای اینکه دیوارسبز از زیبایی بیشتری برخوردار باشد، از جلوه های زیبایی بصری استفاده می شود. نورپردازی باعث می شود تا زیبایی دیوارسبز چندین برابر شود.

مرحله پنجم انتخاب بهترین گیاه برای دیوارسبز است. در این مورد باید به یکسری نکات توجه نمود. گیاهانی که انتخاب می شوند باید با شرایط آب و هوایی محل سازگاری داشته باشند. بهتر است از گیاهانی استفاده شود که نیاز آبی و سرعت رشد کمی داشته باشند و نیاز به هرس زیاد نداشته باشند.

دقت داشته باشید که رشد نهایی در گیاهان مختلف متفاوت می باشد. عدم توجه به این مسئله ممکن است در نورگیری اختلال ایجاد کند. با توجه به اینکه بستر رشد گیاهان در دیوار سبز کم است، گیاهانی را انتخاب کنید که ریشه کم عمقی دارند.
در انتها برای اینکه دیوارسبز زیبایی داشته باشید، در انتخاب نوع گیاهان و هماهنگی آنها دقت داشته باشید. سعی کنید از گیاهان دائمی و همیشه سبز در گرین وال خود استفاده نمایید.
انتخاب و خرید گیاهان را با توجه به بودجه خود انجام دهید.

در مرحله ششم باید سیستم آبیاری مناسب را انتخاب نمایید. این امر تاثیر زیادی بر موفقیت یا شکست طرح دارد.

شرکت ویدکو گرین ، شرکتی است بین المملی با ساختار EPCM و با محوریت 360 درجه که از فرایند طراحی ، تولید ، اجرا و نگهداری انواع پروژههای کوچک و بزرگ بام سبز ( روف گاردن ) –دیوار سبز – معماری سبز و محوطه را به صورت 0 تا 100 و با اتکا به دانش و تجربه خود به اجرا می رساند .

شرکت ویدکو ارائه دهنده خدمات سبز و ساختمان سبز می‌باشد و این سازمانی متکی به تجربه پرسنل و علم روز دنیا بودهو ارتباط تنگاتنگی با آرشیتکت‌ها ٫ مهندسین عمران و سازه ٫ شرکت‌های ساختمانی و سازندگان دارد. Vdeko با استفاده از محصولات خود و طراحی‌های اکولوژیکی و طبیعت دوست خود، پروژه‌هایی بلند مدت و پایدار و با کیفیت بسیار بالا و در سطح جهانی را ارائه می دهد.


نحوه آبیاری
در انتخاب سیستم آبیاری با توجه به بودجه ، نوع گیاهان و نوع دیوارسبز خود می توانید از سیستم های آبیاری دستی و سنتی، قطره ای اتوماتیک و یا هوشمند استفاده نمایید. همچنین می توانید ازسیستم هایی استفاده کنید که آب باران را ذخیره می کنند. این امر تاثیر زیادی بر محافظت از محیط زیست دارد.
در طراحی سیستم آبیاری باید دقت شود که صدمه ای به دیوار پشتیبان و نمای ساختمان وارد نشود. لوله ها و سیستم آبیاری طوری طراحی می شوند که قابل دیدن نباشند.
امروزه برای آبیاری دیوار سبز از سیستم های هیدروپونیک یا آبیاری قطره ای استفاده می شود. این امر از هدررفت آب جلوگیری می کند. در اجرای این نوع سیستم ازتجهیزات آبیاری اتوماتیک و هوشمند استفاده می کنند. این سیستم ها، آب را به درستی توزیع می کنند و آب بازیافت شده را مجددا به چرخه رشد گیاه بازمی گردانند.
باید توجه داشت که در اجرای طرح دیوار سبز، مهم ترین مسئله نگهداری و مراقبت از آن می باشد. همواره باید به نحوه نگهداری، آبیاری و سایر شرایط ضروری برای محافظت از دیوار سبز توجه داشت.


مزایای دیوار سبز

استفاده از دیوار سبز در فضای داخلی و خارجی ساختمان تاثیر زیادی بر زیبایی محیط دارد. از مزایای دیگر دیوار سبز می توان به پاکیزگی آب و هوا، ایجاد آرامش، تنوع در دکوراسیون، افزایش ارزش بنا، کاهش سر و صدا، عایق حرارت و افزایش بازده انرژی اشاره کرد.
علاوه بر این دیوار سبز باعث کاهش استرس در افراد می شود و فضایی شفابخش را ایجاد می کند. از طرف دیگر اجرای دیوارسبز عمودی به دلیل اینکه فضای زیادی اشغال نمی کند، برای آپارتمان ها هم مناسب است. دیوارسبز آپارتمان باعث تقویت روحیه ساکنان آن می شود.


گیاهان مناسب برای دیوار سبز
برای داشتن فضایی زیبا و آرامش بخش می توان از گیاهان استفاده کرد. طراحی و اجرای دیوار سبز مزیت های زیادی دارد. گیاهان موجود در آن علاوه بر زیبایی باعث پاکیزگی هوا وتولید اکسیژن می شوند.
گیاهانی که در دیوار سبز مورد استفاده قرار می گیرند یا به صورت رونده هایی هستند که از میله های فلزی بالا می روند و یا گیاهانی حاوی گلدان و خاک هستند که داخل پنل های خاصی قرار می گیرند.
بعضی از این گیاهان جنبه زینتی دارند و برخی میوه تولید می کنند. به طور کلی در دیوار سبز گیاهانی مورد استفاده قرار می گیرند که یا ظاهر خوبی دارند و یا خوراکی هستند. باید توجه داشت گیاهانی را انتخاب کرد که از نظر زیبایی و مراقبتی شرایط مشابهی داشته باشند. این گیاهان از نظر رنگ، بافت گیاهی، شکل و شاخ و برگ با یکدیگر هماهنگ هستند و شرایط مراقبتی یکسانی دارند. آنها از یک گونه بوده و نیاز به نور، آب و کود یکسانی دارند.
در انتخاب نوع گیاهان باید به نیازهای آنها توجه کرد. برای مثال اقاقیا و چنار به نور زیادی نیاز دارند و بهتر است از آنها در فضای بیرونی استفاده کرد.
برای مناطق گرم و خشک می توان از گیاهانی مانند سرخس، فیکوس، پیله آ، فیلودندرون و ساکونت استفاده کرد. این گیاهان کم آبی و گرمای شدید را به خوبی تحمل می کنند.
گیاهانی مانند بامبو نخل، آزالیا، گل داوودی ، آلوئه ورا و گیاه عنکبوتی برای تصفیه هوای محل و حذف سموم محیطی مناسب هستند.
ازمهم ترین گیاهان زینتی که در دیوار سبز مورد استفاده قرار می گیرند ، می توان به اسکینانتوس، یاسمن، هوستا، کروتون، گیاه مارانتا، ویرزیا، بیلبرجیا و پتوس اشاره کرد.


شرایط نگهداری

نگهداری از دیوار سبز شامل انتخاب گیاه مناسب، میزان نوردهی و مدت زمان آن، کنترل آفات و علف های هرز، آبیاری به موقع، هرس گیاهان، استفاده از سموم، کوددهی مناسب و به موقع، رسیدگی به تجهیزات و ... می شود.
برای اینکه تمام مراحل نگهداری به درستی انجام پذیرد، می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید. کارشناسان ما در نمایندگی دیوارسبز ویدیکو آماده ارائه کلیه خدمات با بهترین کیفیت می باشند. برای بهره مندی از این خدمات، لطفا با ما تماس بگیرید.


تجهیزات دیوار سبز

از تجهیزات موردنیاز برای ساخت دیوار سبز می توان به پروفیل های گالوانیزه اشاره کرد. این ابزار به طور مستقیم بر روی دیوار نصب می شوند. در قسمت های کناری دیوار سبز از فلاشینگ استفاده می کنند و قسمت آبرو را در انتهای کار قرار می دهند.
صفحات ضد رطوبت را بر روی پروفیل های گالوانیزه به کار می برند. سپس بر روی این صفحات لوله های آبیاری هوشمند را نصب می کنند. در انتهای کار هم پوسته هیدروپونیک را قرار داده و گیاهان موردنظر را داخل بستر کاشت هیدروپونیک می کارند.
قیمت دیوارسبز هیدروپونیک
عوامل مختلفی مانند نوع و تعداد گیاه، متراژ محل، مواد مغذی، اندازه و میزان دسترسی، تجهیزات مورد نیاز و ... در تعیین قیمت دیوار سبز هیدروپونیک تاثیرگذارند.


وسایل موردنیاز دیوار سبز

یکی از وسایلی که در دیوار سبز به کار می رود، گلدان است. در یکی از جدیدترین طرح های دیوار سبز، بدنه گلدان ها دارای 6 قلاب مجزا هستند که به کمک آنها گلدان را نصب می کنند. این قلاب ها جنبه ایمنی هم دارند و ترکیبی از زیبایی و استحکام می باشند. در این طرح کلیه فاکتورهای کاشت عمودی گیاه را در نظر گرفته اند.
از سایر وسایل موردنیاز برای دیوار سبز می توان به فیلتر آب، صافی کف، فیکسچرها و زهکش مناسب اشاره کرد. از فیلتر آب استفاده می کنند تا آب را به صورت بهینه در بین گلدان ها تقسیم کنند

مدیریت آب
برای استفاده بهینه از آب اضافی آبیاری، در کف هر گلدان یک لوله تعبیه می شود. این لوله آب اضافی را به داخل گلدان های زیرین هدایت می کند. در گلدان آخر، پساب اضافی به وسیله سیستم لوله کشی تخلیه می شود. می توان از این آب برای آبیاری مجدد گیاهان هم استفاده کرد. این فرایند تاثیر زیادی در کاهش هدررفت آب دارد.

فیکسچر
فیکسچرها همان بازوهای آنتی لیفت هستند که در ایمنی گلدان ها نقش دارند. این بازوها کمک می کنند تا گلدان ها بر روی پنل محکم شوند. این امر باعث می شود تا گلدان ها با امنیت بیشتری در ارتفاع بالا نصب شوند

صافی کف
صافی کف کمک می کند تا زهکشی آب بهتر انجام شود و آب باقی مانده ته گلدان برای استفاده مجدد گلدان به کار رود

هزینه اجرای دیوار سبز
هزینه های دیوار سبز مربوط به هزینه ساخت و نگهداری آن می شود. از عوامل موثر بر قیمت اجرای دیوار سبزمی توان به نوع گیاه، سایز پنل گیاهی، قالب های به کار رفته، نوع خاک، نوع گیاه (طبیعی یا مصنوعی)، پوشش کامل یا نیمه گیاهی، مدل سیستم آب رسانی، متراژ محل، اندازه و میزان دسترسی برای اجرای طرح، فاصله برای حمل و نقل دیوار سبز، زمان بندی پروژه و... اشاره کرد.
هزینه های نگهداری شامل هزینه آب، کود، جایگزینی گیاهان، از بین بردن علف هرز، مدیریت آفات و بیماری ها، تعمیر و بررسی کابل ها و اتصالات می شود. به این موارد باید هزینه نیروی انسانی و تجهیزات را نیز اضافه کرد.
سوالات متداول در مورد دیوار سبز
در این قسمت به برخی از سوالات رایج پاسخ می دهیم. در صورتی که سوالی دارید، کارشناسان ما آمادگی دارند تا پاسخ مناسب را به شما ارائه دهند. برای رسیدن به پاسخ پرسش های خود با ما تماس بگیرید.


هزینه اجرای دیوار سبز چقدر است؟

اجرای طرح دیوار سبز هزینه های مختلفی را در بر می گیرد. این هزینه ها شامل هزینه طراحی، نصب، گل و گیاه، آب ، کود، هزینه های مراقبت، حمل و نقل، تجهیزات و ...می شوند.
عوامل مختلفی در تعیین قیمت موثر هستند. میزان دسترسی و مساحت فضایی که برای پروژه در نظر گرفته شده است، در تعیین قیمت دیوار سبز تاثیرگذار هستند. برای اطلاع از میزان هزینه، لطفا با ما تماس بگیرید.


آیا می توان این طرح را بر روی دیوار ساختمان ما اجرا کرد؟

دیوار سبز وزن کمی دارد. به همین دلیل تقریبا بر روی هر دیواری امکان اجرای طرح وجود دارد.


گیاهانی که در دیوار سبز داخل ساختمان به کار می روند ، چه مقدار به نور مصنوعی نیاز دارند ؟

بسیاری از گیاهان وقتی برای 12-15 ساعت در مجاورت نور مصنوعی قرار بگیرند به خوبی رشد می کنند. باید توجه داشت که تعداد زیادی از گیاهان هم به نور و هم تاریکی نیاز دارند. برای اینکه بهترین نتیجه حاصل شود، گیاهان خود را به مدت 14 ساعت در روشنایی مصنوعی قرار دهید.


اگر آبیاری دیوار سبز با آبی صورت بگیرد که دارای سختی است، مشکلی برای گیاه پیش می آید؟

معمولا این قضیه مشکلی برای گیاه ایجاد نمی کند. ممکن است بعضی از مواد غذایی هم از این طریق به گیاه برسد. اما در صورتی که میزان این سختی بسیار زیاد باشد، باعث تجمع مواد در اطراف ریشه می شود که این امر به گیاه آسیب وارد می کند. علاوه بر این رسوبات آهن و کلسیم می توانند سیستم آبیاری را مسدود نمایند. در صورت نیاز سیستم تصفیه مناسب با دیوار سبز به شما ارائه می شود.


وزن دیوار سبز چقدر است؟

معمولا وزن هر متر مربع همراه با گیاه و بستر آن، 15 کیلوگرم است.


آیا گیاهان موجود در دیوار سبز نیاز به نور اضافی دارند ؟

برای اینکه گیاه رشد خوبی داشته باشد، باید در معرض نور مناسب قرار بگیرد. این امر برای حیات گیاه بسیار مهم است. در اجرای دیوار سبز باید دقت داشت تا نور کافی به گیاه برسد. در بسیاری از موارد لازم است تا برای اطمینان از شدت نور مناسب و رشد گیاه از نور تکمیلی استفاده نمود.


آیا می توان این طرح را بر روی دیوار ساختمان ما اجرا کرد؟

دیوار سبز وزن کمی دارد. به همین دلیل تقریبا بر روی هر دیواری امکان اجرای طرح وجود دارد.
نمایندگی دیوارسبز ویدیکو طرح های بسیاری را در زمینه دیوار سبز اجرا کرده است. در این راستا برای هر چه بهتر شدن نتیجه ی کار از تخصص و مهارت مهندسین مجرب خود استفاده نموده است. هدف شرکت ویدیکو ارائه بهترین خدمات به مردم عزیز کشور می باشد و برای جلب رضایت شما از هیچ کوششی دریغ نمی کند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۱:۱۱ توسط:admin موضوع: نظرات (0)