مقالات مقالات .

مقالات

مراحل اجرای بام سبز

سپس عملیات برق کشی ، لوله کشی و زیرسازی های پروژه را انجام می دهند. در ادامه، سیستم های کنترل مراقبت و زهکشی را نصب می کنند. باید دقت داشت که مرحله زیرسازی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در صورتی که به درستی انجام نشود، امکان نشت رطوبت و نشست ساختمان وجود دارد. به همین دلیل برای اجرای بام سبز باید از متخصصین این حوزه استفاده نمود. در انتها اقدام به نصب سیستم 6 لایه می کنند.
برای اجرای باغ بام به پوشش گیاهی، محیط کشت و لایه زهکش نیاز است. پوشش گیاهی یا plant layer

شامل انواع مختلفی از گیاهان می باشد. انتخاب گیاهان با توجه به طراحی سازه، شرایط آب و هوایی، نیازهای گیاه و ... صورت می گیرد. محیط کشت growing medium ، بستری است که گیاه در آن رشد ونمو پیدا می کند. این بستر باید سبک باشد تا فشاری بر سازه وارد نکند. وزن این محیط باید در حالت مرطوب حدود 900 کیلو در هر مترمکعب باشد. لایه زهکشlayer drainage ممکن است از دو لایه صافی (filter layer) و لایه مانع ریشه ها (root barrier) تشکیل شود. لایه زهکش در حد فاصل بین لایه محیط کشت و لایه محافظت قرار دارد.
لایه صافی، آب اضافی را از محیط ریشه خارج می کند و با این کار مانع از گندیدگی ریشه ها می شود. این لایه در سیستم های مدرن شامل یک یا دو لایه ژئوتکستال غیر بافته می باشد.
لایه root barrier مانع از نفوذ ریشه ها و آسیب به عایق کاری و غشاء سقف می شود. یک پوسته پلی اتیلن در این لایه وجود دارد. لایه مانع ریشه در زیر زهکش و قسمت فوقانی آب بند نهایی یا عایق کاری حرارتی قرار می گیرد.
عایق بندی روف گاردن بسیار حائز اهمیت می باشد. آب اضافی باید به وسیله سیستم زهکشی تخلیه شود. عملکرد صحیح سیستم زهکشی از جمع شدن آب بر روی بام جلوگیری می کند.
برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله " اجرای مراحل روف گاردن" مراجعه نمایید.


نگهداری بام سبز

روش مراقبت از روف گاردن بر اساس نوع طراحی آن متفاوت می باشد. در نگهداری بام سبز با چالش های مختلفی مانند شرایط آب و هوایی (آفتاب، باد و ...)، عوامل فیزیکی و محیطی، دسترسی، ایمنی و عایق بندی روف گاردن مواجه هستیم. در مورد نگهداری از گیاهان بام سبز هم باید به مواردی مانند خاک، آب، گیاه، کوددهی، هرس کردن، گلدان مناسب و ... دقت کنیم.
- آب :
برای اینکه مطمئن باشید که آب به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار می گیرد، بهتر است از یک سیستم آبیاری خودکار استفاده کنید.


- خاک :
خاکی که در روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرد، باید سبک بوده و حاوی مواد مغذی باشد. علاوه بر این، قدرت جذب آب زیادی داشته باشد.


- علف هرز :
رشد علف هرز در روف گاردن ها کمتر از باغ های زمینی می باشد. با این وجود باید در مراحل اولیه کاشت، حضور علف های هرز مورد بررسی قرار بگیرد. برای از بین بردن علف های هرز می توان از مالچ پاشی استفاده کرد.


- کوددهی :
در ترکیب بسیاری از کودها از 3 عنصر ازت، فسفر و پتاسیم استفاده می شود. برخی از کودها ( کودهای تعادلی) قبل از کاشت به کار می روند. این کودها قادرند برای 6 ماه یک بستر مناسب را برای رشد گیاه فراهم نمایند. برای نگهداری از گیاهان روف گاردن، باید به صورت دوره ای از این کودها استفاده کرد. البته باید مراقب بود تا صدمه ای به گیاه وارد نشود.


- هرس :
برای افزایش رشد، بوته ها می توان 2 تا 2.5 سانتی متر از رئوس بوته ها را هرس نمود. هرس به شکل دهی و قائم ماندن گیاهان بالارونده در روف گاردن کمک می کند. در مورد درختچه ها و درخت ها پس از مرحله گلدهی، از هرس استفاده می شود. این کار مانع از رشد بیش از حد آنها می شود.


- گیاهان :
توصیه می شود تا گیاهانی را برای کاشت در روف گاردن انتخاب کنید که بتوانند شرایط سخت را تحمل کنند. برای کاهش میزان تبخیر و خنک نگه داشتن خاک از یک لایه ضخیم خاکپوش (جهت عایق بندی) استفاده کنید. در صورتی که از سیستم آبیاری قطره ای استفاده نمایید، دغدغه و نگرانی را بابت آبیاری گیاهان نخواهید داشت.


- گلدان :
یکی از گزینه های مناسب برای نگهداری از گیاهان روف گاردن، گلدان های چوبی می باشند. بهتر است از گلدان هایی که قطر آنها از 20 سانتی متر کمتر است، استفاده نکنید. در غیر این صورت، رطوبت برای مدت خیلی طولانی در خاک باقی می ماند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۱:۳۴ توسط:admin موضوع: نظرات (0)