مقالات مقالات .

مقالات

خواص فندق برای کودکان

این محصول علاوه بر تامین سریع انرژی، منبعی مناسب از مواد ارزشمند گیاهی محسوب می‌شه که به همین دلیل فواید سلامتی بی‌شماری داره. تقویت قلب، کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان، کاهش التهاب و سطح قند خون مزایای این میوه‌های برگرفته از طبیعت به شمار می‌رن.

اما چرا تغذیه بچه‌ها با این دانه‌ها مهم هست؟ از چه زمانی باید این محصول به رژیم غذایی اون‌ها اضافه بشه؟ آیا این محصول در کودکان حساسیت ایجاد می‌کنه؟ این‌ها سوالاتی هستن که در ذهن والدین این گروه سنی شکل می‌گیره. چرا که با توجه به فواید غذایی این دانه‌های طبیعی، دوستدار استفاده از اون برای رشد بهتر جسمی و ذهنی بچه‌ها هستن. اگه شما هم دنبال جواب این پرسش‌ها هستین، با این مقاله واجارو همراه باشین.

فندق از جمله دانه‌های مغذی به شمار می‌رود.

اهمیت خواص فندق برای کودکان
همانند دیگر آجیل‌ها این دانه حاوی مقادیر زیادی پروتئین، چربی، ویتامین، فیبر و مواد معدنی هست. از کاهش سطح کلسترول گرفته تا بهبود مقاومت به انسولین موهبتی هست که این محصول به انسان‌ها هدیه می‌ده. این میوه مفید همچنین میان‌وعده‌ای خوشمزه برای بچه‌ها می‌تونه باشه که به‌راحتی به بسیاری از غذاها می‌شه اضافه کرد. به‌خصوص خواص فندق برای کودکان فواید زیادی در رشدشون داره. برای همین باید در سنین پایین با این خوردنی جذاب آشنا بشن.

جالبه بدونین ویتامین‌های خانواده B به عملکردهای اصلی بدن مانند تنظیم سیستم عصبی، گوارشی و تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کنن. رشد مو، سلامت و درخشندگی پوست هم از وظایف دیگه این مواد محسوب می‌شه. کودکان از ابتدای رشد برای سلامت عملکرد تمامی اعضای بدن به این مواد مغذی نیاز دارن اما برای تامینش باید به مواد مغذی طبیعی همچون فندق متوسل شد. چرا که این دانه‌ها سلامت جسمی، ذهنی و فیزیکی اون‌ها رو تضمین می‌کنن. بنابراین خواص فندق برای کودکان رو نباید نادیده گرفت. این میوه طبیعی که خداوند برای زمینیان خلق کرده، ضامن سلامتی تمام انسان‌ها از آغاز رشد خواهد بود. اما چه ویژگی‌هایی اهمیت استفاده از اون رو در رژیم غذایی کودکان پررنگ می‌کنه؟ برای اطلاع از پاسخ این سوال باید همچنان به مطالعه این مقاله ادامه بدین.

فندق حاوی مقادیر زیادی پروتئین، چربی، ویتامین، فیبر و مواد معدنی هست.

معجزه فندق برای بچه‌ها
کودکان به رژیم غذایی سالم و متعادل نیاز دارن که حاوی مقادیر کافی از مواد مناسب برای رشد صحیحشون باشه. در این بین خواص فندق برای کودکان در اینه که بسیاری از این ترکیبات موثر و مفید رو در برداره. این دانه منبع چربی سالم هست که از ساختار سلول، فیبر و پروتئین گیاهی محافظت می‌کنه. گنجایش بیشترین مقادیر از ویتامین و مواد معدنی، اون رو به غذایی عالی برای رشد کودکان تبدیل کرده. اما چرا؟

چربی‌های سالم یکی از منابع اصلی تامین انرژی برای کودکانه. چون انرژی لازم برای رشد کودک رو تامین می‌کنه.
پروتئین برای ساخت سلول در بدن، مقابله با بیماری‌های مختلف و تبدیل غذا به انرژی برای رشد ضروری هست.
فیبر موجود در این محصول با تسهیل حرکت روده‌ها باعث کاهش احتمال یبوست می‌شه. همچنین با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان رو در کودکان به حداقل می‌رسونه.
آهن کافی این دانه، عنصر اصلی و مهم در تشکیل گلبول‌های قرمز خون هست که به حمل اکسیژن مورد نیاز به مقدار مناسب کمک می‌کنه.
از جمله بقیه خواص فندق برای کودکان باید به وجود انواع مشتقات ویتامین B، مانند اسید فولیک اشاره بشه که در تنظیم بسیاری از فرایندهای حیاتی بدن کودک موثره.
منگنز عاملی برای رشد استخوان‌ها به شکل صحیح، تسریع ترمیم زخم و فعال‌سازی آنزیم‌های مختلف بدن هست که در این دانه به‌وفور یافت می‌شه.
ویتامین E از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هست که در جلوگیری از آسیب به سلول‌های بدن و ایجاد سرطان در کودکان نقش مهمی داره.
فندق از ساختار سلول، فیبر و پروتئین گیاهی محافظت می‌کند.

 

 

آیا حساسیت مانع از بهره مندی فواید فندق برای کودکان میشه؟
فندق از انواع دانه‌های درختی محسوب می‌شه و انواع آجیل‌های درختی مثل پسته، گردو و غیره از مواد حساسیت‌زای غذایی هستن. با این حال تعداد بسیار کمی به این دانه‌ها آلرژی دارن. برای همین توصیه می‌شه که این دانه‌ها ابتدا در مقادیر بسیار کم، به طور مثال ۸/۱ قاشق چای‌خوری آسیاب و بعد از ترکیب با ماست یا غلات به این گروه سنی داده بشه. در صورت عدم مشاهده هر یک از علائم آلرژی مانند خارش، اشکال در تنفس، دانه‌های قرمز پوستی و غیره، به‌تدریج این مقدار رو به یک قاشق چای‌خوری اما آسیاب شده، می‌شه افزایش داد. البته بهترین راه‌حل برای استفاده از خواص فندق برای کودکان مشورت با پزشک متخصص تغذیه در این زمینه هست.

چرا که با بررسی وضعیت کودک و خانواده، شما رو مسیر تشخیص احتمال حساسیت راهنمایی می‌کنه. همچنین پیشنهاد می‌دن هر وقت قصد دارین برای اولین‌بار غذایی حساسیت‌زا به کودک بدین، اون رو به مدت ۶ ساعت از نزدیک برای علائم و نشانه‌های آلرژیک زیر نظر بگیرین. با این روش‌ها با خیال راحت عدم حساسیت کودک خود به این دانه رو بررسی می‌کنین و از فواید اون بهره‌مند می‌شین.

از چه زمانی از فواید فندق برای کودکان استفاده کنیم؟
نوزادان در ابتدای تولد به دلیل عدم تکمیل کامل اعضای سیستم گوارشی توانایی کافی حتی برای هضم دانه‌های بسیار ریز این محصول رو ندارن. برای همین توصیه می‌شه برای بهره‌مندی از خواص فندق برای کودکان تا ۶ ماهگی یا حتی یک‌سالگی اون‌ها صبر کنین!

مصرف فندق برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود.

البته گفته شده در صورت عدم حساسیت و بعد از مشورت با پزشک می‌شه از ۶ ماهگی به بعد با میزان بسیار کم، شروع به معرفی این ماده غذایی به اون‌ها کرد. از طرف دیگه تمام مغزها برای نوزادان و کودکان زیر ۵ سال خطر خفگی دارن. به همین دلیل استفاده از انواع کره خام و بدون نمک این محصول که در شیر خشک، ماست یا شیر مادر رقیق شده گزینه مناسبی هست. همچنین آسیاب کردن این دانه‌های ارزشمند و پاشیدن اون روی برنج، کدو سبز، غلات گرم، ماست و سایر غذاها با بافت نرم راه‌حل دیگه‌ای برای شماست. با این حال برای کودکان بالای ۵ سال یک‌ مشت از این محصول به طور خام و روزانه توصیه می‌شه. علاوه بر این افزودن اون به شیرینی‌ها و سالادها با درنظرگرفتن میزان کالری برای جلوگیری از چاقی ایده مناسبی هست.

چند راه ساده برای افزودن فندق به رژیم غذایی کودکان و بهره مندی از خواص آن!
جالبه بدونین این دانه‌ها به‌راحتی در غذای کودک مخلوط می‌شن. در ادامه چند ایده و دستورالعمل ساده در رژیم غذایی برای استفاده از خواص فندق برای کودکان به شما معرفی می‌کنیم:

فندق و سیب رو بخارپز شده و با کمی دارچین در غذاساز پوره کنین.
کره فندق رو در بلغور جو دو سر پخته بریزین.
ابتدا این دانه‌ها رو در آسیاب بریزین و بعد موز رو در پودر اون بغلتونین.
در اسموتی میوه‌ها مثل موز، کمی از پودر این محصول اضافه کنین.
در بیسکویت‌ها یا کیک‌ها علاوه بر آرد معمولی از آرد این دانه‌ها هم کمک بگیرین.
پودر فندق به راحتی با غذای کودک مخلوط می‌شود.

از کجا برای کودکان فندق با کیفیت بخریم؟
در این مقاله گفتیم این دانه‌ها که طبیعت به انسان‌ها از دیرباز ارزانی داشته، فواید زیادی رو به همراه دارن. سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به سرطان و مدیریت دیابت از جمله مزایای اون هستن. اما خواص فندق برای کودکان جنبه مفید دیگه این محصول ارزشمند محسوب می‌شه. چرا که استفاده از اون در ابتدای رشد به ‌سلامت بیشتر این گروه سنی منجر می‌شه. افزایش انرژی با چربی‌های سالم، بهبود حرکت روده‌ها با فیبر بالا، رشد بهتر استخوان‌ها و دندان‌ها با منگنز کافی، ویتامین B و شکل‌گیری صحیح بخش‌های مختلف بدن بخصوص سیستم عصبی از ویژگی‌های مثبت این دانه‌های کوچک هستن.

اما دغدغه دیگه والدین خرید فندق مرغوب برای این گروه حساسه. چطوره پیشنهاد‌های واجارو رو امتحان کنین؟ چرا که این مجموعه باغداران روستایی در این زمینه رو به طور مستقیم به شما معرفی می‌کنه. بنابراین بدون واسطه و اینترنتی از هر جای ایران می‌شه محصولات عالی با کیفیت بخرین. تمامی کالاهای واجارو آزمایش‌های کیفی رو پشت سر گذاشتن و شناسنامه دارن. برای همین از سلامت اون‌ها خیالتون راحت!
منبع : واجارو


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۹:۵۴ توسط:admin موضوع: نظرات (0)